Evropské označení pneumatik
Energetické štítky na pneumatikách zprostředkují srozumitelné a jednotné porovnání vlastností pneumatik ve smyslu valivého odporu, brzdných schopností na mokrém povrchu nebo vnějšího hluku. Smyslem štítků je pomoci spotřebitelům informovaně se rozhodovat při nákupu pneumatik. Štítky zároveň nutí výrobce k neustálým inovacím, aby se jejich pneumatiky umisťovaly v nejvyšších kategoriích, a napomáhaly tak k nižší spotřebě, vyšší bezpečnosti a nižší hlučnosti.
- Rozlišují se třídy energetické účinnosti od A (nejhospodárnější) až po G (nejméně hospodárné). Pneumatiky zařazené do nejvyšší třídy A vykazují nižší valivý odpor, a tudíž vyžadují méně energie k pohonu vozidla. To se následně promítá do nižších nákladů na energie (palivo nebo elektřinu).
- Rozlišují se třídy přilnavosti na mokru od A (nejkratší brzdná dráha na mokrém asfaltu) až po G (nejdelší).
- Třídy vnějšího hluku jsou A (nižší hladina hluku vně vozidla) nebo B (vyšší hladina hluku; hlučnost na úrovni C již není povolena). Zmiňovaná hlučnost není totéž co „vnitřní hladina hluku", tedy hluk přenášený přes ráfky kol do interiéru vozidla.
- Volitelně je možné uvádět (vedle symbolu hladiny hluku) další symbol týkající se záběru na zledovatělém povrchu a/nebo zasněžených cestách.*
U pneumatik vhodných do sněhu se uvádí symbol „3 vrcholků a sněhové vločky" nebo „alpský" symbol, který najdeme i bočnicích takovýchto pneumatik. Severské zimní pneumatiky určené k použití na zledovatělých vozovkách budou používat nový symbol představující ledový krápník. K vyhodnocování vlastností pneumatik ve všech 5 parametrech uváděných na štítku slouží standardizované zkoušky. QR kód k načtení pomocí chytrého telefonu nebo jiného vhodného zařízení slouží ke zprostředkování doplňujících informací z databáze Evropské komise.
Reálně dosažitelná úspora paliva a dopravní bezpečnost závisí velkou měrou na chování řidiče, zejména pak na následujícím:
- Snížení spotřeby lze dosáhnout ekonomickým způsobem jízdy;
- V zájmu optimální spotřeby a záběrových schopností na mokru je nezbytné pravidelně kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách;
- Vždy je třeba respektovat brzdnou dráhu vozidla.
Další informace naleznete na webových stránkách Evropské unie s předpisy pro automobilové pneumatiky.
Ke stažení
Evropské označení letních pneumatik MG - plakát
Evropské označení zimních pneumatik MG - plakát
Evropské označení pneumatik MG - brožura
Co je nového?
*Pneumatiky zajišťující přilnavost na zledovatělém povrchu jsou navrhovány speciálně pro vozovky pokryté ledem a uježděným sněhem; používat by se měly výhradně za nejnáročnějších klimatických podmínek (např. silného mrazu). Používání pneumatik pro zledovatělé povrchy za méně náročných klimatických podmínek (např. na mokré vozovce nebo za vyšších teplot) může vést ke zhoršeným vlastnostem, zejména co do záběrových schopností na mokru, jízdního chování a opotřebení.